Komentarz do projektu American Space Commerce Free Enterprise Act of 2017 – cz. IIII

Śmiało kroczyć tam, gdzie nie dotarło jeszcze żadne prawo!

 

4. Certyfikacja operatorów obiektów kosmicznych – cd. 

Analiza zgodności dokumentów nie może trwać dłużej niż 60 dni od daty złożenia wniosku o udzielenie certyfikatu. Jeżeli Sekretarz nie wniesie zastrzeżeń, przyjmuje się, iż wyraził on zgodę na udzielenie certyfikatu.

Posiadacz certyfikatu zobowiązany jest informować Sekretarza m.in. o każdym uszkodzeniu obiektu kosmicznego oraz o zakończeniu jego działalności (np. przez deorbitację).

Przeznaczenie obiektu kosmicznego musi być zgodne z treścią Traktatu o przestrzeni kosmicznej z 1967 r.

W rozumieniu ASCFEA, zobowiązania i prawa m.in. Stanów Zjednoczonych należy interpretować w sposób promujący przedsiębiorczość i działalność zarobkową w przestrzeni kosmicznej. Niemniej, „guidelines promulgated by the Committee on Space Research may not be considered international obligations of the United States.”

Komentarz: Committee on Space Research – COSPAR – jest organizacją zajmującą się m.in. tworzeniem wytycznych dla misji kosmicznych (np. w zakresie przeciwdziałania skażeniu przestrzeni kosmicznej ziemskimi mikroorganizmami). 

Certyfikat może zostać przeniesiony na inny podmiot, po uprzednim powiadomieniu Sekretarza.

Certyfikat wygasa w następujących przypadkach:

‘‘(A) the date on which all operations approved under such certification cease, including carrying out a space debris mitigation plan of any space object approved under such certification;

‘‘(B) the date on which all space objects approved under the certification no longer exist; or

‘‘(C) the date that is 5 years after the date on which the certification was approved, if no operations approved under the certification have commenced by such date.

Komentarz: Punkt (C) ma służyć rozwiązaniu problemu tzw. papierowych satelitów.  

Certyfikat może zostać anulowany przez Sekretarza, jeżeli zostanie odkryte fałszerstwo bądź oświadczenie złożone przez posiadacza certyfikatu zostanie uznane za fałszywe (w tym zakresie por. 18 U.S. Code § 1001 – Statements or entries generally). 

Konsekwencją anulowania certyfikatu może być przymusowa deorbitacja obiektu kosmicznego:

‘‘(3) SPACE DEBRIS MITIGATION PLAN.—Upon termination of a certification under paragraph (1), the Secretary may require the certification holder to carry out the space debris mitigation plan submitted by the certification holder under section 80104.

Podmioty posiadające certyfikat  przed wejściem w życie ASCFEA mogą dalej prowadzić działalność w zakresie „swych” obiektów kosmicznych. Zasady tej działalności będą jednak określały przepisy ASCFEA. Alternatywnie, mogą oni wystąpić z wnioskiem (wolnym od opłat administracyjnych) o udzielenie certyfikatu w rozumieniu ASCFEA.

Powstanie Komisja doradcza do spraw działalności podmiotów prywatnych w przestrzeni kosmicznej (Private Space Activity Advisory Committee), składająca się z 15 członków. Będą oni powoływani przez Sekretarza na okres 4 lat. Członkowie tej Komisji nie mogą być pracownikami federalnymi. Co najmniej 3 członków Private Space Activity Advisory Committee musi mieć długoletnie doświadczenie w prywatnym sektorze kosmicznym.

Komisja będzie się zajmowała:

‘‘(1) analizą stanu i rozwoju pozarządowych działań w przestrzeni kosmicznej;

‘(2)  analizą efektywności i wydajności wdrażania procesu certyfikacji;

‘‘(3) wydawaniem rekomendacji Sekretarzowi oraz Kongresowi USA, co do sposobu promowania rozwijającego się i innowacyjnego sektora prywatnego, inwestującego w rozwój oraz działalność związaną z obiektami kosmicznym;

‘(4) rozpoznawaniem wyzwań, przed którymi stoi prywatny sektor kosmiczny Stanów Zjednoczonych:

‘‘(A)  związanych z uzyskaniem pozwoleń oraz nadzorem nad obiektami kosmicznymi;

‘‘(B) wynikających z międzynarodowych zobowiązań Stanów Zjednoczonych, dotyczących działalności podmiotów prywatnych w przestrzeni kosmicznej;

‘‘(C) związanych ze szkodliwą ingerencją w działalność sektora prywatnego w przestrzeni kosmicznej;

‘‘(5) oceną istniejących dobrych praktyk dla podmiotów prywatnych Stanów Zjednoczonych, w celu uniknięcia szkodliwego skażenia Księżyca i innych ciał niebieskich;

‘‘(6) oceną najlepszych możliwych praktyk w celu uniknięcia szkodliwych skutków sprowadzenia na Ziemię materii pozaziemskiej;

‘‘(7) dostarczaniem informacji, porad i zaleceń dotyczących działalności prywatnych podmiotów Stanów Zjednoczonych w przestrzeni kosmicznej;

‘‘(8) dostarczaniem informacji, porad i zaleceń dotyczących wykonywania prerogatyw ASCFEA przez Sekretarza  bądź działań prywatnych podmiotów, jeśli Komisja uzna to za niezbędne.

Komisja będzie wydawała coroczny raport o stanie prywatnego sektora kosmicznego w Stanach Zjednoczonych. Komisja ma zostać rozwiązana po 20 latach od dnia jej powołania.

Kamil Muzyka

Wpis ten nie stanowi opinii lub porady prawnej w rozumieniu obowiązującego prawa. Ma on wyłącznie informacyjny charakter, stanowiąc wyraz poglądów jego autora na tematy prawnicze. Autor wpisu nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie. 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.