Biznes Kosmiczny, Wewnętrzne Prawo Kosmiczne

Polska Strategia Kosmiczna

Śmiało kroczyć tam, gdzie nie dotarło jeszcze żadne prawo!

W Monitorze Polskim opublikowano uchwałę nr 6 Rady Ministrów z 26.01.2017 r. w sprawie przyjęcia Polskiej Strategii Kosmicznej (M.P. z 2017 r. poz. 203).

Polska Strategia Kosmiczna została podzielona na cztery części: wprowadzenie, polski sektor kosmiczny (stan obecny i perspektywy rozwoju), cele szczegółowe i kierunki interwencji oraz system wdrażania i monitorowania (instytucje i  instrumenty).

Polska Strategia Kosmiczna ma m.in. umożliwić budowę stabilnej oraz wydajnej współpracy między nauką i przemysłem, a także rozwój innowacyjnych technologii w celu stymulowania wzrostu gospodarczego opartego na innowacjach w sektorze kosmicznym (s. 4).

W Polskiej Strategii Kosmicznej określono cele strategiczne do 2030 r.  Polski sektor kosmiczny ma być zdolny do skutecznego konkurowania na rynku europejskim, a jego obroty mają wnieść min. 3 % ogólnych obrotów tego rynku (proporcjonalnie do polskiego potencjału gospodarczego). Po drugie, polska administracja publiczna ma wykorzystywać dane satelitarne dla szybszej i skuteczniejszej realizacji swoich zadań, a krajowe przedsiębiorstwa mają być w stanie w pełni zaspokoić popyt wewnętrzny na tego typu usługi oraz eksportować je na inne rynki. W końcu, polska gospodarka i instytucje publiczne mają posiadać dostęp do infrastruktury satelitarnej umożliwiającej zaspokojenie ich potrzeb, zwłaszcza w dziedzinie bezpieczeństwa i obronności (s. 6).

W oparciu o cele strategiczne,  przedstawiono cele szczegółowe do 2030 r.:

1)     wzrost konkurencyjności polskiego sektora kosmicznego i zwiększenie jego udziału w obrotach europejskiego sektora kosmicznego;

2)        rozwój aplikacji satelitarnych – wkład w budowę gospodarki cyfrowej;

3)  rozbudowa zdolności w obszarze bezpieczeństwa i obronności państwa z wykorzystaniem technologii kosmicznych i technik satelitarnych;

4)        stworzenie sprzyjających warunków do rozwoju sektora kosmicznego w Polsce

5)        budowa kadr dla potrzeb polskiego sektora kosmicznego.

Koordynację nad wykonaniem Polskiej Strategii Kosmicznej powierzono ministrowi właściwemu do spraw gospodarki.

Polska Strategia Kosmiczna ma stanowić punkt odniesienia dla prac nad Krajowym Programem Kosmicznym. Strategia oraz Pogram mają umożliwić przedsiębiorcom polskiego sektora kosmicznego przejście z IV na III poziom rozwoju (zob. poniżej).

strategia

W Polskiej Strategii Kosmicznej odniesiono się do zjawiska „New Space” (wzrost aktywności podmiotów prywatnych w sektorze kosmicznym). „New Space” określono jako szansę dla podmiotów polskiego sektora kosmicznego. Wśród obszarów aktywności wymieniono prywatną eksplorację ciał niebieskich – Księżyca, Marsa, asteroid.

Wpis ten nie stanowi opinii lub porady prawnej w rozumieniu obowiązującego prawa. Ma on wyłącznie informacyjny charakter. Autor wpisu nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji, podejmowanych na jego podstawie.

Reklamy

3 myśli w temacie “Polska Strategia Kosmiczna”

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.